U bent hier
Veiligheid in het stadscentrum is verantwoordelijkheid van het stadsbestuur
N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele reageert op de uitlatingen van de schepen van mobiliteit over de centrumstraten in Zottegem, waar sluipverkeer en overdreven snelheid schering en inslag blijken. “De schepen wimpelt zijn verantwoordelijkheid af op de voetgangers. Dat zorgt enkel voor nog meer gevaar. Wij vragen al langer ingrepen om de veiligheid in het stadscentrum te verbeteren, maar het zal weer duren tot er iets gebeurt voordat het stadsbestuur ingrijpt. Daarenboven is er nood aan meer en beter aangeduide parkeerplaatsen”, stelt Diependaele.
Iedereen die geregeld door ons stadscentrum loopt heeft al gemerkt dat de inrichting als woonerf geen onverdeeld succes is. Heel wat bezoekers, handelaars en bewoners klagen over de verkeersonveilige situatie en de onduidelijk aangegeven parkeerplaatsen. In maart 2016 werd het centrum (Stationsstraat, Marktplein, Markt en Hoogstraat) ingericht als woonerf. In theorie wil dat zeggen dat de maximumsnelheid er 20 km/u bedraagt en dat zwakke weggebruikers en automobilisten ‘evenwaardig’ van de weginrichting gebruik mogen maken.
In de praktijk wordt die maximumsnelheid ruimschoots overschreden, is er sprake van sluipverkeer en worden zwakke weggebruikers bij momenten van hun sokken gereden. “Ik verschoot me een bult toen ik las dat de schepen van mobiliteit laconiek opmerkt dat de voetgangers ‘hun voorrang maar moeten leren afdwingen’. Mensen hiertoe aanzetten lijkt me niet echt te getuigen van een verstandig verkeersveiligheidsbeleid”, zegt Matthias Diependaele.
N-VA-ZAP pleit al meer dan een jaar voor snelheidsremmende ingrepen in het centrum. “Het is totaal niet duidelijk dat het stadscentrum momenteel een woonerf is. Het klopt wel dat het begrip ook niet helemaal ingeburgerd is. Daarom moet je dat zichtbaar duidelijk maken in het straatbeeld. In het bijzonder op het Stationsplein, de Stationsstraat en de Hoogstraat”, gaat Diependaele verder.
N-VA-ZAP pleit niet voor een volledig verkeersvrij centrum. Tenzij in bepaalde weekends. Maar er moeten wel maatregelen genomen worden om doorgaand verkeer te ontmoedigen en de snelheid naar beneden te halen. Simpelweg een bord “woonerf” plaatsen, is dan niet voldoende. Wij pleitten al langer voor wegneembare snelheidsdrempels en een betere inrichting van het straatbeeld om de parkings duidelijker af te bakenen.
“Het is de wereld op zijn kop te zeggen dat de zwakke weggebruiker zijn voorrang maar moet leren afdwingen zoals de schepen van mobiliteit stelt. Vervolgens zegt hij ook dat ‘mensen niet mee zijn of niet mee willen zijn’. Dat is in mijn ogen in elk geval niet de manier om mensen aan te zetten tot een veiliger gebruik van de openbare weg, zowel voor voetgangers als voor automobilisten”, besluit Matthias Diependaele.