U bent hier
Te veel ongevallen met fietsers
De cijfers komen van het departement Mobiliteit van de Vlaamse overheid. Bij de ongevallen vielen in 2011 negentien licht- en vijf zwaargewonden.
'Dat aantal is hoog in vergelijking met omringende gemeenten', vindt gemeenteraadslid Evert de Smet (N-VA/ZAP). 'In Herzele gebeurden slechts acht fietsongevallen, in Oosterzele vijftien, in Brakel vijf, in Sint-Lievens-Houtem drie en in Lierde en in Zwalm telkens vier. De cijfers voor Zottegem, waar de ongevallen vooral in het centrum gebeuren, zijn uiterst dramatisch en tonen duidelijk aan dat er iets schort aan het fietsbeleid in onze gemeente. Als het stadsbestuur onze stad wil profileren als wielerstad, is er nog veel werk aan de winkel. Maar vooral de veiligheid van onze schoolgaande jeugd moet voor het stadsbestuur de doorslag geven om eindelijk prioritair werk te maken van een degelijk fietsbeleid.'
Burgemeester Jenne De Potter (CD&V) vindt dat de vergelijking niet opgaat. 'Zottegem heeft veel meer inwoners dan de andere genoemde gemeenten. Er is dan ook veel meer fietsverkeer en bovendien is Zottegem een centrumgemeente met veel schoolgaande jeugd. De kans op ongevallen is dan ook veel groter.'
De oppositiepartij wil echter een actieplan. 'N-VA/ZAP pleit ervoor dat het stadsbestuur bij de opmaak van de meerjarenbegroting voldoende middelen vrijmaakt om een inhaalbeweging in te zetten voor de veiligheid van de Zottegemse fietsers. Met de 200.000 euro die de meerderheid tot nu toe naar voren heeft geschoven voor het fietsbeleid zal dat in elk geval niet lukken. Maar niet alle maatregelen moeten veel geld kosten. Soms kunnen kleine, dikwijls goedkope maatregelen al een grote impact hebben op de veiligheid van de fietsers in onze stad.'
Radicaal plan
Volgens schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) ligt er echter al een radicaal plan klaar. 'We leggen nieuwe fietspaden aan en we hebben een algemeen snelheidsplan klaar voor hele grondgebied Zottegem met afbakening zone 30, zone 50 en een algemene maximum snelheid van 70 per uur in andere zones', reageert Vansintjan. '90 km per uur zal dus niet meer mogelijk zijn. Bovendien hebben we plannen om in de komende zes jaar een fietspadennetwerk aan te leggen. De gevaarlijkste straten krijgen daarbij voorrang.'