NMBS blijft bij vervoersplan

Op 28 juni 2014

Nochtans werd het eerste voorstel sterk bekritiseerd onder meer door Jenne De Potter en kamerlid Stefaan Vercamer uit Oudenaarde. En vorige week stemde de Zottegemse gemeenteraad op vraag van N-VA/ZAP nog een motie tegen het nieuwe vervoersplan. "De plannen zijn nefast voor Zottegem. Heel wat pendelaars zijn bezorgd voor de gevolgen van de aangekondigde plannen. Sommige mensen zullen niet langer met het openbaar vervoer naar het werk kunnen.

 

Reistijden verlengen

Anderen zullen hun dagindeling grondig moeten herzien. En voor iedereen zullen de reistijden verlengen. Heel wat mensen vrezen ook voor oplopende vertragingen. Oost-Vlaanderen is één van de drukst bereisde provincies per trein. De gemiddelde treinritten zijn er zelfs met 3,3 procent gestegen. Dat de NMBS moet gaan rationaliseren, is begrijpelijk. Maar dat moet in de eerste plaats bij haar eigen interne organisatie en personeelsstructuur en in geen geval bij de dienstverlening", liet N-VA/ZAP optekenen. Er werd dan ook vol verwachting uitgekeken naar de aanpassingen die de NMBS had aangebracht in het vervoersplan dat in december in voege treedt.

Nu blijkt echter dat er aan het grootste deel van dat plan niets verandert. Voor de regio Zuid-Oost-Vlaanderen stelt De Potter zelfs de verlenging van de reistijden vast bij de IC-treinen en de snelle P-treinen in de spitsuren. "Voor de vele pendelaars vanuit Zottegem en omstreken naar Brussel is dit uiteraard geen goede zaak. Daarnaast verdwijnt op lijn 89 de laatste stoptrein uit Brussel richting

Oudenaarde wat betekent dat het moeilijker wordt voor mensen die laat werken of een avondje uit hebben gepland in Brussel om nog via het openbaar vervoer de terugreis te maken."

 

Stopt niet meer

"Ook zal de laatste IC-trein niet meer stoppen in Haaltert - Burst - Herzele en Munkzwalm en dit in beide richtingen", stelt De Potter vast. "De aanpassingen die de NMBS in het vernieuwde vervoersplan zijn op sommige vlakken een stap in de goede richting. Toch blijven een aantal belangrijke minpunten ongewijzigd waardoor ik het vervoersplan als een gemiste kans zie om aan de grieven van de pendelaars in de pendelregio bij uitstek tegemoet te komen", besluit De Potter.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is