U bent hier
N-VA verontrust over Oost-Vlaams vervoersplan NMBS
Het voorgestelde vervoersplan van de NMBS voor Oost-Vlaanderen roept bij N-VA de nodige vragen op. Het plan wil de reizigers verbeterde mobiliteit en stiptheid aanbieden, maar uit wat werd voorgesteld blijkt dat de huidige plannen een verschraling van het aanbod en een langere reistijd zullen betekenen.
In december 2014 treedt het aangepast vervoersplan in werking. De spoorwegmaatschappij organiseert tussen 24 februari en 27 maart per provincie roadshows om het plan toe te lichten. Gisteren (maandag 24 febr.) was Oost-Vlaanderen als eerste aan de beurt.
Oost-Vlaanderen is de drukst bereisde provincie per trein. Zo staan drie Oost-Vlaamse steden (Oudenaarde, Zottegem en Gent) in de top vier van aandeel van de trein in de woon-werkverplaatsingen van en naar Brussel. Zottegem staat op de derde plaats na Oudenaarde en Brugge. Maar voor Gent en Oostende. Maar ook binnen de provincie en in de richting van West-Vlaanderen wordt duchtig gependeld.
Verschraling aanbod
Het vervoersplan van de NMBS hergroepeert in eerste instantie een aantal verbindingen in Oost-Vlaanderen, maar het is duidelijk dat een aantal lijnen effectief sneuvelen of aan aanbod moeten inboeten.
De rechtstreekse P-trein verbinding Geraardsbergen – Ninove – Denderleeuw – Brussel sneuvelt, alsook de rechtstreekse verbinding Mechelen – Kortrijk die wordt vervangen door een verbinding met overstap in Gent-Sint-Pieters.
Bovendien is er niet langer verbinding vanuit Kwatrecht naar Brussel en wordt de P-trein tussen Sint-Niklaas – Gent-Dampoort – Melle – Brussel afgeschaft.
Matthias Diependaele (N-VA fractieleider Vlaams Parlement): “We zien vooral dat er gesnoeid wordt in de vroege en late treinen. Richting Brussel zullen er bijvoorbeeld minder piekuurtreinen pendelen vanuit Zottegem, Oudenaarde en Denderleeuw. Ook Denderleeuw – Aalst moet het met een trein per uur minder doen. Tussen Denderleeuw en Geraardsbergen rijdt de laatste trein vanaf december maar liefst twee uur vroeger. Hierdoor blijven heel wat mensen in de kou staan."
Het is onbegrijpelijk dat de NMBS vooral treinen afschaft op centrale en drukke spoorlijnen in het land. In sommige gevallen schendt het daarmee ook het GEN-akkoord van 2003 dat met de gewesten is afgesloten. Dat akkoord werd sindsdien door alle parlementen bij wet of decreet bevestigd, en bepaalt een noodzakelijke nauwe samenwerking om tot een ruimer aanbod te komen. Diependaele: “Voor zover wij weten gebeurde dit zonder enig overleg met de betrokken gewesten.”
Reistijden
Ook op het vlak van de reistijden belooft het ‘groeipact’ weinig goed. Een ritje van Ninove naar Brussel zal vanaf december maar liefst 32 (!) minuten langer duren. Bovendien zien we de gemiddelde rittijden voor de provincie toenemen met 3,3%.
“Niet enkel minder, maar dus ook tragere treinen. N-VA stelt zich serieus vragen bij dit vervoersplan. We vragen dan ook dat de plannen herbekeken worden en dat er een aangepast plan komt dat beantwoordt aan reële noden.“, besluit Diependaele.